Nahen tarina

Kulisseissa vaikuttanut Nahe nousee
nyt itsekin parrasvaloihin

Kuinka luodaan aikaa kestäviä, muuntautumiskykyisiä ja suomalaisille vartalotyypeille sopivia vaateklassikoita? Salaisuuden tietää Nahe Oy, joka on pitkään vaatimattomana pysytellyt kotimaisen arkimuodin helmi. Mistä klassikoista on kyse? Ja miksi ihmeessä piilottelu kulisseissa?

Lahtelaisen vaatevalmistaja Nahen kysytyin tuote vuodesta toiseen on niin sanotut huippuhousut. Niiden salaisuutena on helppohoitoinen ja siistinä pysyvä materiaali, mutta myös vartalon muotoja mukaileva joustavuus. Käyttömukavuutensa ja istuvuutensa ansiosta ne ovat monen suomalaisnaisen luottovalinta.

Suomalainen naisvartalo on omanlaisensa, joten sitä ei välttämättä ole helppo vaatettaa muissa maissa laadituin mitoituksin. Sen on moni huomannut sovittaessaan ulkomaisesta nettikaupasta tilaamiansa housuja, jotka mallin yllä valokuvassa ovat näyttäneet täydellisiltä, mutta päätyvät lopulta palautettaviksi.

Nahen vaatteiden mitoitukset on tehty suomalaisnaisille ja nykyisiin mittoihin on päädytty pitkän kehitystyön myötä.

– Vaatteemme näyttävät hyviltä upean huippumallin, suomalaisikoni Niina Kurkisen yllä, mutta niin ne tekevät myös meidän tavallisempien naisvartaloiden yllä, kertoo Nahen toimitusjohtaja Raija-Liisa Koskinen, joka suunnittelee mallistot itse. Nahen vaatteet myös kaavoitetaan Suomessa.

Nahe on saksaa ja tarkoittaa lähellä. Vaatteet ommellaan vain 300 kilometrin päässä yrityksen toimipaikasta. Viron tehtaalla Koskiset voivat milloin tahansa käydä tarkastamassa, että tuotanto sujuu sovituin ehdoin laatua ja työntekijöitä kunnioittaen.

Aikaa ja kulutusta kestäviä vaatteita verkosta ja kivijaloista

– Moni meidät löytänyt kuluttaja on hankkinut tunikoitamme jo monessa eri kuosissa ja pitänyt ne ihan loppuun asti. Tämä ilahduttaa meitä valmistajana suuresti. Emme halua tehdä kertakäyttövaatteita. Laadukas vaate on tarkoitettu palvelemaan pitkään, kertoo Nahen markkinointijohtaja Seppo Koskinen.

Avataanpa seuraavaksi alussa kerrottu mystinen kulissipiilottelu. Vaikka Nahe Oy on perustettu jo vuonna 1991, ei monikaan yritystä tunne. Sen tuotteet saattavat silti olla erittäinkin tuttuja. Nahe on ollut monen suositun tuotemerkin ”hovihankkija”. Nahe valmisti esimerkiksi Anttilan tuotemerkkejä Elisabeth Shannon ja Line Collection, jotka moni suomalaisnainen otti vuosiksi luottokumppanikseen vaatekaappiinsa. Vaatteita on valmistettu myös muille tilaajille private label -periaatteella.

– Suomalaiset vaateliikkeet, jotka haluavat tarjota asiakkailleen laatua kohtuuhintaan, ovat alusta asti olleet meidän tärkeitä kumppaneitamme ja ovat sitä edelleen. Oma verkkokauppa on uusi osa kokonaisuutta ja toimintaamme. Verkkokauppa tukee brändiä ja lisää tunnettavuutta ja auttaa näin myös jälleenmyyjiämme, taustoittaa Raija-Liisa yrityksen päätöstä muuttuneessa markkinatilanteessa.

Jälleenmyyjien luona saa aina henkilökohtaista palvelua ja valintatilanteessa vaatteiden ”hypistelytuntumasta” voi olla ratkaisevaa hyötyä. Siksi Koskiset rohkaisevatkin Nahen tuotteista kiinnostuneita tutustumaan jälleenmyyjäverkostoon. Jos jälleenmyyjä löytyy läheltä, kannattaa ehdottomasti poiketa kivijalassa paikallista yrittäjää tukemassa.

Vastuullisen kuluttajan luottopukija

Vuonna 2020 koko maailma joutui suureen myllerrykseen. Moni toimiala haki koronaepidemian vuoksi uusia toimintamalleja, mutta tekstiilialalla on myllertänyt jo aikaisemmin. Anttilaakaan ei enää ole. Rivit ovat harventuneet ja tuotanto on keskittynyt isoille kasvottomille tekijöille.
Pienillä vastuullisesti tuotetuilla tuotemerkeillä on kuitenkin oma uskollinen kuluttajakuntansa. Kaikki eivät halua ostaa mahdollisimman halvalla missä lie -tuotettuja vaatteita, joiden laatu vaihtelee.

– Uskomme, että tuossa segmentissä on Nahen kokoinen paikka. Olemme tähänkin asti tehneet kaiken pienuuden ekonomiaa kunnioittaen, sydämellä ja valintojamme tarkasti harkiten. Emme ole halunneet lähteä hallitsemattomaan kasvuun, Raija-Liisa ja Seppo toteavat toistensa lauseita täydentäen.

Kaikki edellytykset sille, että Nahe nousee myös tunnettuudessaan muiden rakastettujen kotimaisten vaatebrändien rinnalle, ovat olemassa. Raija-Liisa Koskisella on selvästi jokin kuudes aisti, jolla havainnoidaan niin tulevat kuositrendit kuin klassikon ainekset.

Trendit vaihtuvat, tyylikkyys on ikuista

Suunnittelijan on osattava ennustaa jo tuleviin sesonkeihin, mikä voi äkkiseltään tuntua mahdottomalta tehtävältä. Kuinka kukaan voi tietää, millaisia vaatteita kuluttajat puolentoista vuoden päästä haluavat ostaa? Tyylitajuisen suunnittelijan on jossain määrin vain luotettava intuitioonsa.

– Ammennan ideoita muun muassa joka vuosi Pariisin kangasmessuilta. Haluan, että valikoimissamme on aina perusvärejä ja klassisia printtejä, mutta myös trendikästä ja jotain yllättävää. Usein käy niin, että ensin rakastun itse johonkin kankaaseen ja vasta sitten mietin, mihin se sopisi. Joskus taas kangasta etsitään täsmästi tiettyyn malliin, Raija-Liisa kertoo.

Jokaisessa mallistossa on käytetty noin 20 eri kangasta. Nahelle kankaiden laatu, ekologisuus ja eettinen valmistus Euroopassa ovat ratkaisevassa asemassa. Jos nämä asiat eivät ole kunnossa, saa kauniskin kuosi jäädä. Joskus jokin trendikangas jää valitsematta siitä harmillisesta käytännön syystä, että minimiostoerä on liian suuri. Perheyrityksen on tehtävä valintoja myös vaatteiden menekkiä realistisesti arvioiden.

Kuinka siis kiteytyisi Nahen tahtotila suomalaisnaisten pukeutumisen luottokumppanina? Sanoitetaan se vaikka näin: Laatua ja tyyliä läheltä kohtuuhintaan arkista käyttömukavuutta unohtamatta, juhlallisuudesta tinkimättä. Tätä tavoitetta kohti mennään nyt muun muassa oman verkkokaupan tuomin mahdollisuuksin.

Muoti ja trendit vaihtuvat, mutta tyylikkyys on ikuista.

teksti: Terhi Kangas, Toteuttamo Verbaali

”Vastuullisilla vaatevalinnoilla on merkitystä.”